Stress? Keep calm!

De positieve werking van stress is stress die ons op het juiste moment scherp en alert houdt voor bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek of werkelijk acuut gevaar in het verkeer. Er is niets mis met deze stress, zolang we deze maar afwisselen met perioden van ontspanning.

Echter constante stress vergt veel van ons lichaam. Stress vraagt namelijk altijd om meer energie! Teveel en te lang stress is een aanval op de gezondheid. Gevolgen van overbelasting van het stresssysteem zijn o.a.: moe, opgebrand, sociale problemen, eenzaamheid, verlies van spiermassa en gezonde huid en haren, hardnekkig buikvet, slecht slapen, etc…etc.

Met een gezonde levensstijl kun je er zelf voor zorgen dat je stresssysteem niet wordt overbelast door o.a. zinvol te leven, positief te leven, voldoende rustmomenten in te lassen, voldoende te bewegen en te zorgen voor een gezond en evenwichtig voedingspatroon.

Een rustmoment kun je al vinden door tussendoor een paar minuten niets te doen, door geen aandacht te schenken aan je constante gedachtestroom. Uit onderzoek is gebleken dat 12 minuten meditatie per dag positieve psychologische veranderingen te weeg brengt zoals meer controle, minder gevoelig voor negatieve prikkels, meer levensdoel en bewustzijn. Vind je het lastig om dit soort rustmomenten te ervaren? Dan kan deze website je wellicht helpen.

powered by social2s

Relax!

Het is altijd wel wat: gezin, werk, geld, je gezondheid.

Inzicht in stress is een belangrijk onderdeel bij het leren beheersen ervan. Dit filmpje laat de effecten zien van stress op je lichaam en geest.

powered by social2s