Stress? Keep calm!

De positieve werking van stress is stress die ons op het juiste moment scherp en alert houdt voor bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek of werkelijk acuut gevaar in het verkeer. Er is niets mis met deze stress, zolang we deze maar afwisselen met perioden van ontspanning.

Echter constante stress vergt veel van ons lichaam. Stress vraagt namelijk altijd om meer energie! Teveel en te lang stress is een aanval op de gezondheid. Gevolgen van overbelasting van het stresssysteem zijn o.a.: moe, opgebrand, sociale problemen, eenzaamheid, verlies van spiermassa en gezonde huid en haren, hardnekkig buikvet, slecht slapen, etc…etc.

Met een gezonde levensstijl kun je er zelf voor zorgen dat je stresssysteem niet wordt overbelast door o.a. zinvol te leven, positief te leven, voldoende rustmomenten in te lassen, voldoende te bewegen en te zorgen voor een gezond en evenwichtig voedingspatroon.

Een rustmoment kun je al vinden door tussendoor een paar minuten niets te doen, door geen aandacht te schenken aan je constante gedachtestroom. Uit onderzoek is gebleken dat 12 minuten meditatie per dag positieve psychologische veranderingen te weeg brengt zoals meer controle, minder gevoelig voor negatieve prikkels, meer levensdoel en bewustzijn. Vind je het lastig om dit soort rustmomenten te ervaren? Dan kan deze website je wellicht helpen.

Afdrukken E-mailadres

Relax!

Het is altijd wel wat: gezin, werk, geld, je gezondheid.

Inzicht in stress is een belangrijk onderdeel bij het leren beheersen ervan. Dit filmpje laat de effecten zien van stress op je lichaam en geest.

Afdrukken E-mailadres

'Suiker'-verslaafd aan sigaretten?

Hoe komt het toch dat we na het stoppen met roken vaak zoveel gaan snoepen?

Een van de redenen kan zijn omdat er (naast vele andere zeer ongezonde ingrediënten) suiker in sigaretten wordt verwerkt. “Wat?!...zit er in sigaretten ook al suiker??”, hoor ik je bijna zeggen. Dit was ook mijn eerste reactie. Dus rokers hebben er naast een nicotineverslaving ook een suikerverslaving bij! Volgens Radar zit in een sigaret, van een bekend sigarettenmerk, met een gewicht van 1000 milligram 31,5 milligram suiker, daarnaast zit er ook nog 4,3 milligram aan dropextract en 0,8 milligram aan cacao. Het sigaretje wordt ons zo wel erg lekker ‘gemaakt’.

Mocht je nu net gestopt zijn met roken of van plan zijn te stoppen, laat dan niet de moed in je schoenen zakken door dit bericht. Bekijk het van de andere kant: misschien wordt het zelfs wel makkelijker om te stoppen, nu je weet dat het snaaigedrag niet aan jou ligt, je bent niet zwak, er is namelijk een verklaarbare reden voor.

De aanwezigheid van suiker in sigaretten zorgt voor mensen met een gevoelige bloedsuikerspiegel voor een daling in de bloedsuikerspiegel op het moment dat je lang zonder zit. Hierdoor vraagt het lichaam na het stoppen om ongezond suikerrijk eten. Veel en langdurig roken berooft het lichaam van belangrijke voedingsstoffen wat ook weer verkeerd eetgedrag in de hand kan werken.

WAT KUN JE HIERAAN DOEN?
Houdt je bloedsuikerspiegel stabiel door op vaste tijden gezonde voedingsmiddelen te eten. Eet om de 2-3 uur goede voedende voeding. Vermijd de snelle koolhydraten zoals brood, pasta, witte rijst, koek en snoep. Eet in de plaats zilvervliesrijst, noten, en veel groenten en fruit.

Afdrukken E-mailadres